Van turizmi için yeni pazar!

Van Gölü Havzası Turizm Derneği ( VAHATUDER ) ile Van’ın Tur Operatörü Olan Ayanıs Tur’un girişimleriyle Duhok ( Erbil – Zaho) kentinde faaliyet yürüten Travel Bekhma yetkilileri önceki gün Van’a geldi. Her iki firma yetkilileri Ayan?

VAN 24.05.2019 14:22:27 0
Tarih: 01.01.0001 00:00

İmza işlemlerinden sonra, her iki firma yetkilisi, konuyla ilgili olarak gazetemize değerlendirmelerde bulundular.
Van’da turizm alanında faaliyet yürüten Ayanıs Tur ile Kuzey Irak’ın Duhok kentinde faaliyet yürüten Travel Bekhma arasında, karşılıklı tur protokolü imzalandı. Yapılan anlaşma çerçevesinde Duhok’tan Van’a kültür ve sağlık turları, Van’dan da Duhok’a en geç Ramazan bayramından sonra karşılıklı turlar düzenlenmeye başlanacak.

“ESKİ GÜNLERİ YAŞAMAK İSTİYORUZ”
Ayanıstur sahibi Abdullah Tunçdemir, Duhok firması ile VAHATUDER olarak anlaşma yaptıklarını, firma olarak da protokol imzaladıklarını belirterek, “Van Gölü Havzası Derneği olarak bizim amacımız, farklı ülkelerden turist getirmek. Sadece İran pazarı ile kalmak istemiyoruz. Tek bir pazar ile bu bölgede turizm gelişmez. Eskiden yabancı turist çok geliyordu, kültür turları vardı, bunlar çok önemliydi. Biz de hayal ettiğimiz o eski günleri bir daha da yaşamak istiyoruz.” dedi.

“NÜFUS 100 BİN İKEN 100 BİN TURİST VARDI”
Van’ın geçmişte ciddi bir yabancı turist potansiyelinin bulunduğunu hatırlatan Tunçdemir, şunları söyledi:
“Van Gölü havzası birinci derecede Ermeni, İran, Kuzey Irak ve Avrupa pazarıdır. Yani bizde 4 tane farklı pazar mevcut ve bu pazarlardan ciddi şekilde yararlanmak istiyoruz. İran pazarı zaten var Değişken olsa bile, her hafta az az sayıda da olsa kesilmez, tatil günlerinde gelecekler. Bu pazar kapanmaz, azalabilir, şu anda değişkendir, dönem dönem sıkıntılar oluyor, İran pazarı olmazlardan biridir zaten. Biz bu pazardan payımızı almak zorundayız, hak edilen seviyede olmasa da alıyoruz da . Ermeni pazarı da olmazlardan biridir. Önemsiyoruz. Daha çok olması lazım. Kuzey Irak da çok önemli bir pazar, çünkü Kuzey Irak’ta örf adet gelenek bize yakın olduğu için biz bu pazardan da yararlanmak istiyoruz. K.Irak'da yazın 40 - 50 derece sıcaklık var. Bizim Van Gölü Havzası onlar için iyi bir bölge, serin dir yayladır. Yazın biz yorganla yatarken onlar damlarda yatarlar. Bu pazarda geceleme sayısı en az 7 gecedir. Avrupa pazarı ise, eskiden Almanya’dan, İngiltere’den, Fransa ve Amerika'dan, diğer ülkelerden Urartu için, kültür turları için gelirlerdi, Van’ın nüfusu 100 bin iken 100 bin turist gelirdi. Urartu müzesi açılırsa biz Avrupalı turistleri de burada görmek isteriz, onları da getirmek için projelerimiz var. Dernek olarak  çalışacağız.”

“PAZARLARI ÇOĞALTMAK İSTİYORUZ”
Havzaya yönelik turları artırmak ve pazar çeşitliliği oluşturmak istediklerini ifade den Tunçdemir, şöyle devam etti:
“Biz Van Gölü Havzası Dermeği olarak, bir tur operatörü olarak da kendim, bu pazarları çoğaltmak istiyoruz. Alternatif pazarlar yaratmak zorundayız. Bu da biz tur operatörlerine düşer. O nedenle biz de Irak’taki, Duhok, Erbil’deki acentelerimizi davet ettik, Sait bey bugün Van’a geldi. Onlar da bu yaz Van Gölü havzasına program yapmak istiyorlar. Bu çok güzel. Aynı zamanda bizi de orada görmek istiyorlar. Karşılıklı… Zaten olması gereken de odur. Irak’ta, 40-50 derece sıcakta insanları bu serin havada ağırlamak, üstelik bir-iki gün değil, en az 6-7 gün kalmalarını sağlamak gerekir. Biz Sait beyle bunlar üzerinde anlaşmamızı yaptık. İnşallah bunu hayata geçireceğiz. Bayramdan hemen sonra acilen başlayabilmemiz için programlar yaptık, anlaşmalar yaptık. Biz dedik ki hemen acilen başlayalım. Bu programlarımızı bitirdikten sonra zaten biz değişik infolar yapacağız, hem biz gideceğiz, hem oradan da buraya getireceğiz. Daha da geliştireceğiz. Ama hemen başlamamız lazım çünkü süre kısa. Bundan sonra da çalışma alanımız Duhok, Erbil, Zaho, Süleymaniye üzerinde olacak, hatta Musul, Kerkük… Van Gölü havzasına Kuzey Irak’tan yeni bir pazar oluşturmaktır tek amacımız. Güvenlik sorunu hal oldukça insanlar daha çok talepkar oluyor, daha çok gelip gitmek istiyor. Antalya’ya, İstanbul’a yılda bir sefer gider ama burası yakındır, buraya her hafta gelebilir.”

SAĞLIK TURİZMİ
Bu turlardan sağlık turlarının havzaya büyük bir katkısı olacağını da sözlerine ekleyen Tunçdemir, şunları kaydetti:
“Şimdi biz bu turlardan iki tür tur planlıyoruz, biri kültür turları, diğeri de sağlık turizmi. En önemlisi de sağlık turizmi. Şimdi Kuzey Irak’taki insanlar, sağlıkla ilgili bütün problemlerini Ankara, Adana, İstanbul üzerinden hal ediyorlar veya İran’a, Urmiye’ye gidiyorlar. Sait bey diyor ki Van bize daha yakın, uzak bölgelere gideceğimize daha yakın mesafedeki Van’a gelelim. Sağlık bizim için çok önemli diyor. Biz hastanelerimizi de ziyaret ettik. Lokman Hekim Hastanesiyle anlaşma yaptık, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Dursun Odabaş Tıp Merkeziyle ön görüşme yaptık. İlimizdeki diğer tüm hastanelerin de sağlık turizminde pay almalarını istiyoruz. Biz ikisini birlikte yapacağız ama sağlık turizmi konusu çok daha ciddi, çünkü bütün sağlık işlerini Türkiye’de yapıyorlar. Sağlık turizminden daha çok insan gelecek.”

"ÜZÜMLÜ SINIR KAPISI’NDA SORUN VAR"
Daha sonra gazetemize görüşlerini açıklayan Travel Bekhma yetkilisi Saeet Khairi de, şunları söyledi:
“Buraya geliş amacımız Duhok’tan Van’a gruplar getirmek, Van’dan da Duhok’a götürmek. Van ile Duhok arasında her tür turları yapmak istiyoruz. Fakat bir sıkıntımız var. Hakkari’nin Çukurca ilçesindeki Üzümlü Sınır Kapısı sürekli açık değil. Sabah saat 09.00 ile 16.00 arasında açıktır. Bir de Cumartesi ve Pazar günleri de kapalıdır. Şu anda tek engel budur. Onun dışında hiçbir problemimiz yok. Bizim yetkililerden isteğimiz, Cumartesi ve Pazar günleri dahil bu kapının 24 saat açık hale getirilmesidir. Eğer bu bölgeye Irak’tan turist gelecekse bu kapının 24 saat açık olması lazım. Bu kapı olmayınca Habur üzerinden gelmek zorunda kalacağız. Habur üzerinden Van’a gelince 10 saat sürüyor, Üzümlü’den gelince 6 saat, arada 4 saat fark var. Eğer bu dediğimiz gerçekleşirse biz grupları sadece Van ile sınırlı tutmayacağız Türkiye’nin başka bir kentine de götüreceğiz. Van geçiş yolu olacak böyle bir durumda. Gruplar Van’a gelecekler, uçakla başka illere de gidebilecekler. Turizmin gelişmesi için ulaşımın rahat olması gerekir. Bizim hükümetimiz Duhok’tan Üzümlü’ye kadar yolu iyileştirme anlamında her şeyi üstleniyor, ondan sonrası artık Türkiye devletinin sorumluluğundadır. Zaten Duhok’tan sınıra kadarki yol çok iyi, hiçbir sıkıntı yok.”

“VAN ÇOK GÜZEL…”
Van’ı çok güzel bulduğunu ve öncelikli amaçlarının Van’ı tanıtmak olacağını belirten Khairi, “Bizim öncelikli amacımız Van’ı tanıtmak alacaktır. Mesela ben Van’ın bu kadar güzel olduğunu bilmiyordum, ilk kez geliyorum ve kendi gözlerimle gördükten sonra burayı çok sevdim. Ben diğer şehirlere de gidiyorum, ama buranın hem kültürü bize yakın, hem konuştuğumuz dil aynı. Adetlerimizin hepsi birbirine benziyor. Mesela Hakkari ile Duhok, Van ile Duhok birbirine benziyor.” diye konuştu.

BİR HAFTA VAN’I TANIYACAKLAR
Duhoklu firma yetkilileri ile Ayanıstur yetkilileri yapılan protokol işlemleri ardından, Van’daki hastaneleri dolaştı.
Duhoklu firma yetkililerinin Van’da bir hafta kalacağı ve sağlık kuruluşlarının yanı sıra, otelleri, lokantaları, Van Gölü sahilini, mesire alanlarını, Akdamar adasını ve diğer tarihi yerleri dolaşacağı öğrenildi. Özel Haber: Adil HARMANCI