'Van Kahvaltısı' misafirlerini bekliyor

Dünyayı ve ülkemizi etkisi altına alan koronavirüsten dolayı sıkıntılı bir dönem geçiren kesimlerden biri olan kahvaltıcılar, 1 Haziran tarihi itibari ile, yeni normalle birlikte kapılarını yeniden müşterilerine açtı. Dışarıdan Van

VAN 16.06.2021 08:53:56 0
Tarih: 01.01.0001 00:00

17 günlük tam kapanmanın ardından 1 Haziran itibari ile bir çok sektör gibi kahvaltı salonları da yeniden kapılarını açtı ve misafir ağırlamaya başladı. Van'ın dünyaca ünlü kahvaltısının servis edildiği kahvaltı salonlarında birbirinden lezzetle ürünler, misafirlerin beğenisine sunuluyor.

“HENÜZ BİR YOĞUNLUK YAŞAMIYORUZ”

Konuyla ilgili görüştüğümüz Sütçü Fevzi Kahvaltı Salonu İşletmecisi Faruk Yeter: “Kahvaltı salonlarımızda henüz bir yoğunlumuz söz konusu değil. Bizim işlerimiz genelde hafta sonu yoğun olur ama pazar günü kapalı olduğumuz için henüz beklenen kadar bir yoğunluk yaşamıyoruz” dedi. Eski günlere nazaran vatandaşların pandemiden dolayı da ilgisinin azaldığını söyleyen Yeter: “İşlerimiz bu anlamda eskisi gibi değil. İnsanlarımız henüz bir tedirginlik içindeler, kahvaltıya gideyim mi gitmeyeyim mi diye bir tereddüt var.  Tabi herşey yavaş yavaş düzelecek, hemen herşey normale dönsün gibi bir beklentimiz yok. Şuan yabancı turist yok, İran’dan gelen yok, çevre illerden de gelen az. Eskiden hafta sonlarını Van’da geçirmek için gelen oluyordu, iki gün tatili vardı geliyorlardı ama şimdi o olmayınca gelen de yok. Özellikle Pazar günleri kapalı olduğumuz için durum böyle” diye konuştu.

“GÜNDEN GÜNE DAHA İYİ OLACAĞINA İNANIYORUZ”

Sütçü Kenan Firma Sahibi Kenan Coşkun ise son günlerde farklı ülkelerden ve Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden gelen bir takım grupları ağırladıklarını söyledi. Pandemi sürecinin yeme-içme sektörünü çok fazla etkilediğini belirten Coşkun, çok zorlu bir süreç yaşadıklarını dile getirdi. Coşkun: “Ama umut ediyoruz bundan sonraki süreçte daha fazla dikkat edeceğiz, daha iyi olacağız. Eskiye nazaran iyi olmasa da günden güne daha iyi olacağına inanıyoruz. Son bir haftadır işletmemize gelen yabancı turistler de oldu, yerli turistlerimiz de var, ülkenin çeşitli bölgelerinden gruplar da yavaş yavaş gelmeye başladı” dedi.
Sektör olarak ürün konusunda sıkıntı yaşadıklarını da ifade eden Coşkun, şöyle devam etti: “ Son yıllarda tüm ürünlere zam geldi. Yüksek oranda zam gelen ürünler oldu, ama kahvaltı da yaptığımız zam oranı yüzde 20, bu sebeple iş yapmamıza rağmen kazanç elde edemiyoruz. Yıllar önce 10 TL’ye verdiğimiz kahvaltıdan para kazanırken şimdi tek kişilik kahvaltı 40 TL ama para kazanamıyoruz, yani kâr marjımız kalmadı. Günlük gelen gelirle eleman maaşı, kira, su, elektrik, doğalgaz, malzeme parası ve benzeri giderleri çıkardığımızda artan bir şey olmuyor. Biz turizmin temel taşlarından biriyiz. Kahvaltıcılar sokağı olarak toplamda 3 kahvaltıcı, 2 lokanta, 2 kahvehane olarak hizmet veriyoruz. Çalışan sayımız çok fazla, sadece bizim firmada 27 çalışan personelimiz var ama baktığınızda hiç göze gelmiyor. Kente gelen yerli- yabancı turistler mutlaka bize geliyor ve bizimle tanışıyor. Bizim amacımız maddiyat değil, ilimize gelenlere hizmet edip, güler yüz göstermektir, kentimizin, kahvaltımızın tanıtımına katkı sunmaktır.”

“PAZAR KISITLAMASI KALKARSA RAHATA KAVUŞURUZ”

Son olarak görüştüğümüz Bakhele Bak Kahvaltı Salonu sahibi Fariz Gül de, iş yoğunluğunun istenilen seviyede olmadığını belirterek: “Belli dönemlerde açıldık ama toplamda baktığımızda 8 aylık bir kapanma süreci yaşadık. Bizim açımızdan son derece sıkıntılı bir süreç oldu ama işin ucu sağlığa dayandığı için katlanmak zorunda kaldık. Bu süreçte çeşitli yardımlar adı altında devletin bir desteği oldu ama bu yeterli gelmedi çünkü büyük işletmelerde kira, vergiler, sabit giderler ve kredi gibi ödemeler bizi sıkıntıya soktu” diye kaydetti.
Gül şöyle devam etti: “ Yaz mevsiminin kendine has bir sirkülasyonu var, özellikle iç pazar açısından tabi istediğimiz oranda değil. Bu biraz da pazar günlerinin kapalı olmasına da bağlı çünkü turlar uzak yerden geldiğinde gel-dönüş yap şeklinde olduğu için sıkıntı oluyor, gelemiyorlar. Daha önceleri en az 3 günlük bir tur organizasyonu oluyordu. Ama şuanda pazar günleri kapalı olduğu için iç pazarda turizmin bu tarafa doğru yoğunlaşması sektörümüz açısından biraz sıkıntı yaratıyor. Bu ayın sonuna doğru pazar günü kısıtlaması da kalkarsa biz de biraz daha rahatlığa kavuşuruz, normalleşmenin tam olacağına inanıyoruz.”

“İNSANLAR HALEN PANDEMİ ENDİŞESİNİ TAŞIYOR”

Piyasaların her alanda hareketlenmesi ve esnafın iş yapabilmesi için, aşılanma sürecinin önemine değinen Gül: “ İç piyasa noktasında belli bir oranda misafirlerimizin ilgisi var ama istediğimiz oranı henüz yakalayamadık. Tabi burada pandeminin etkileri henüz silinmiş değil. Aşılanma sürecinin hızlanması ile beraber biz talebin daha fazlalaşacağına inanıyoruz. Çünkü insanlar halen pandemi endişesini taşıyor, kapalı ortamda yani bulaş riskinin yüksek olduğu yerlerde halen o etki var. Dış turizme gelince, Türkiye İran’a açılan kapıları açtı ama İran tarafının bu sefer kapanması söz konusu, bu nedenle de şuanda oradan bir turizm sirkülasyonu yok. Sadece uçakla gelip gidilebiliyor o da Ankara, İstanbul ve Akdeniz taraflarına gidiliyor ama bizim bölgemize çok büyük bir katkısı şu aşamada yok. İran pazarı bizim için çok önemli bir pazar, dolayısıyla bizim bu pazarı biran önce değerlendirmemiz lazım, İran tarafındaki üst düzey yetkililerle görüşerek kapının açılışını hızlandırılmasını sağlamamız lazım. Çünkü esnaf zor bir süreç yaşadı – yaşıyor, bundan sonra süreç pandemi öncesine çok hızlı bir şekilde döndürülemezse sıkıntılar daha da artacak. Çünkü mevcut ödemeler beklemiyor. Bankalardan aldığınız kredi ödemeleri, kiralar ve diğer ödemeler beklemiyor, personel ödemelerini yapmak zorundasınız haliyle sirkülasyon olmayınca zararda kalacağız. Bu zarar da firmaların kapanmasına, esnafın kepenk indirmesine kadar gidebilir. Ama umudumuz var, Türkiye’de aşılanma hızlı bir sürece girdi, neredeyse iş kollarının hepsi aşılanma sürecine dahil edildi, belki bizim çıkış noktamız bu olacak.  Bir daha kapanmayalım, umudumuz var” şeklinde konuştu.