Tur operatörleri Van'daydı

Van’da, Vangölü Havzası Turizm Derneği’nin (VAHATU-DER) girişimleri ile İstanbul ve Antalya’dan gelen tur operatörlerinin katıldığı bir toplantı gerçekleştirildi. Toplantıda söz alan katılımcılar, Van turizminin içinde bulunduğu

VAN 26.11.2018 09:44:19 0
Tur operatörleri Van
Tarih: 01.01.0001 00:00

İpekyolu ilçesindeki Elitte World Otel’de düzenlenen toplantıya, Van Ticaret ve Sanayi Odası (Van TSO) Yönetim Kurulu Başkanı Necdet Takva ve yönetim kurulu üyeleri, Van Kültür ve Turizm İl Müdürü Muzaffer Aktuğ, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi (YYÜ) Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksek Okul Müdürü Prof. Dr. Faruk Alaeddinoğlu, Vangölü Havzası Turizm (VAHATU-DER)  Başkanı Abdullah Tunçdemir, yönetim kurulu üyeleri, İstanbul ve Antalya’dan gelen tur operatörleri ve tur şirketlerinin yönetim kurlu üyeleri ile acente temsilcileri katıldı.
Toplantının açılış konuşmalarına geçmeden önce katılımcılara, Van’ın turizm değerlerini tanıtan bir klip izlettirildi. Klip, büyük bir beğeni toplandı.

İRAN’IN VAN İÇİN ÖNEMİ
Daha sonra bir konuşma yapan Van İl Kültür ve Turizm Müdürü Muzaffer Aktuğ, İran pazarına değindi.
İran pazarının Van için önemli olduğunu ancak yaşanan bazı sorunlardan dolayı son zamanlarda turist akışının azaldığını ifade eden Aktuğ, şunları söyledi:
“Van gerçekten binlerce yıllık bir tarihe sahip… Kültürüyle, doğal güzellikleriyle bölgenin en güzel illerinden biri… Tabi bir takım olumsuzluklardan dolayı bir türlü öne çıkamamış, hak ettiği değeri bulamamıştır. Ama sizlerin sayesinde, bu tür organizasyonların sayesinde Van, sizlerin katkılarıyla, tanıtımlarıyla turizmde hak ettiği yere gelecektir diye düşünüyorum. Şu anda Van’ın en önemli kapısı İran kapısı... İkinci bir alternatif kapının olması gerekiyor, çünkü geçen yıl 500 binin üzerinde misafir ettiğimiz İran’dan bu yıl istediğimiz sayıda, istediğimiz neticeyi alamadık, sebebine gelince; 20 bin Tümen olan kapı girişleri ilk etapta 220 bine, ikinci etapta 330 bine, üçüncü etapta 440 bine çıkarıldı. Bu gerçekten bu yıl Van’a gelen İranlı sayısında azalmaya sebep oldu. En son fuar nedeniyle gittiğimiz İran’da bu konuyu kendileriyle paylaştığımızda çok olumlu bir yanıt alamadık. Biz bundan faydalanabilsek Van açısından gerçekten çok önemli olacaktır. Çünkü İran artık Van’ın ticaretine, ekonomisine, turizmine en büyük katkıyı sağlayan bir değer olmuştur.”

“İRAN’LA BAĞLI KALMAK İSTEMİYORUZ AMA…”
Sadece İran ile sınırlı kalmak istemediklerini ancak diğer ülkelerce de bölgeye ilişkin kötü bir algı bulunduğunu belirten Aktuğ, şöyle devam etti:
“Sadece İran’la bağlı kalmak istemiyoruz, alternatif kapılar arıyoruz ama zannediyorum memleketin imajı dışarıda çok iyi değil. Berlin’e gittim, Berlin’de, 25 yıl öncesi, 30 yıl öncesi Van’a gelen Almanlar Van’ı çok merak ediyorlar ama maalesef gelemiyorlar. Gelemeyişlerinin sebebi de, sanki Van’da her gün bir takım olumsuzluklar gündeme geliyor, insanlar ölüyor, savaş varmış gibi görünüyor. Ne kadar anlatırsanız anlatın, maalesef gelmeden, görmeden şehirle ilgili, kentle ilgili düşünceler değişmiyor. Turizmde de en önemli faktör, güvendir, güven duymadığı bir yere turist gitmez. Bu imajın yıkılması lazım… Biz her yıl turizm fuarları düzenliyoruz. Fuara başladığımız ilk sene 10-16 il geldi, son fuarda 30’un üzerinde il geldi. Söylemek istediğim şu; gelip gördükten sonra insanların gerçekten düşünceleri Van açısından değişiyor. Gördükleri zaman da şimdiye kadar gelmediklerine dair bir pişmanlıkları oluyor. Sizlere bu bilgiyi de vermek isterim. Geçen yıl 910 bin turist ağırlamışız. Bir de İran’dan son yıllarda gelen turistlerden dolayı otellerin sayısı arttı, rezidansların sayısı arttı. 17 tane işletme belgeli otelimiz var. 7 tane yatırım belgeli otelimiz var. Toplam 6 bin 600 yatak kapasitemiz var. Hoş geldiniz, sefalar geldiniz, yine bekleyeceğiz sizleri, yine gelin. Van’ın gerçekten size ihtiyacı var, Van’ın tanıtıma ihtiyacı var. Sizler de bundan sonra Van’ın bir turizm elçisi olun, Van’a katkı sağlayın, Van’ın tanıtımına katkı sağlayın, hepinizi selamlıyorum.”

VAN’I ANLATTI
Van TSO Yönetim Kurulu Başkanı Necdet Takva da, konuşmasına Van’ı tarihi ve doğal yapısıyla anlatarak başladı.
Katılımcılara teşekkür eden Takva, şöyle dedi:
“Türkiye’nin farklı destinasyonlarından gelip bugün aramızda bulunan çok kıymetli turizm operatörleri, acente sahipleri, çok kıymetli çalışma arkadaşlarım, büyük zahmetlerle ilimizi, bölgemizi ve ülkemizi tanıtmaya çalışan kıymetli sektör temsilcileri, kıymetli basın mensubu arkadaşlarım, bu güzel buluşmaya gelen tüm konuklarımız hepiniz hoş geldiniz sefalar getirdiniz. Binlerce yıllık emeğin ve gayretin sonucu bize ulaşan kültürümüzü, örfümüzü ve sahip olduğumuz tarihi ve doğal zenginlikleri, keşfetmeyi sağlayacak bir buluşmadayız. Şüphesiz insan yaşam formu içerisinde merak etmek, gezmek, keşfetmek vazgeçilmezdir. Bu coğrafyamızın yaşanmış tüm geçmişini, canlı şahitliğini ve tanıklığını içermektedir. Van’da 20 bin yıllık bir medeniyet geçmişi, onlarca Uygarlığın ve bugüne kadar gelen büyük bir derinlik ve zenginliğin izleri ile karşılaşacaksınız. Bütün bu geçmiş ve günümüz de oluşan zenginlik Van’ın adıdır. Öylesine ki mimariden, doğal güzelliğe, kültürel zenginliklerden, soframızdaki yemek türlerine kadar. Biz aslında bugün; sahip olduklarımızı sunmak, bunların üzerinden bir buluşmayı sağlamak, şüphesiz temsil ettiğiniz sektör aracılığıyla dünyaya kapılarımızı ve pencerelerimizi açmak istiyoruz. Amacımız eksik kaldığımız tarafımızı sizlerle hatırlamak ve yaşamaktır. Bunları yaparken amacımız şüphesiz Van’ımızı bir kez daha tanıtmak, Van’a bu vesileyle gelen siz kıymetli konuklarımıza ilimizin zenginliklerini, güzelliklerini ve sahip olduklarını sunmaktır. Bizler Van’a kadimden gelen, bölgesini etkileyen, çevresini belirleyen merkez kimliğini yeniden kazandırmanın çabası içerisindeyiz. Bu buluşma bu amacın gerçekleştirilmesine önemli bir adım olacaktır. Fikir sahiplerini, emek verenleri, destek sunanları tebrik ediyorum. Onlara teşekkür ediyorum.”

TARİHÇİ HOVANİSYAN’DAN ALINTI
Sözlerini, Tarihçi Hovanisyan’ın Van için kaleme aldığı methiyelerle sürdüren Takva, şunları kaydetti:
“Van sınırları ile 5 ülkeye kısa zamanda etki eden bir şehrin adıdır. Van Anadolu’ya giriş kapısı, kadim zamanların başkentidir. Van ihtişamlı kalelerin, sonlu ve sınırı olmayan Güneşin, Fırat ve Diclenin ana su kaynaklarının adıdır. Tarihçi Hovanisyan Van için; ‘Milattan yüzyıllar önce burada Nairi ülkesinde, kadir-i mutlak Asur İmparatorluğu ile rekabet eden güçlü Urartu yada diğer adıyla Bianili yani Van Krallığı doğdu. Yine burada heybetli dağların ve pırıl pırıl suların olduğu doğal ortamda destansı kahramanlar ve halklar yüzyıllara meydan okudu. Çiftçiler, türlü tahıllar ve lezzetli meyveler kayısı, ürmut, elma, üzüm, parlak kırmızı nar ve koca cevizler veren toprağı nesiller boyu sürdüler. Çobanlar, vadiler etrafındaki yüksek yaylalarda sürülerini beslediler. Kentliler, altın, gümüş ve değerli taşları ustalıkla işlediler, örs üzerinde kızgın demirleri dövdüler ve bin bir çeşit elbise ve mobilya ürettiler. Kadınlar, zarif danteller ve ipekli kumaşlar işlediler, tezgahlarında gün be gün daha güzel ve özgün motifli halılar dokudular. Mimarlar, görkemli tapınak ve saray planlarını tasarlayıp inşalarına nezaret ettiler. Urartular bu topraklarda komşu halklarla etkileşim içine girdi, çeşitli öğeleri onlardan seçerek aldılar ve bunları kendi ihtiyaçlarına ve çevresel koşullara göre uyarladılar. Buranın adına TUŞBA dediler ve güneşin başkenti ilan ettiler’ demektedir. Van şehri aynı zaman da inanç ve iman bütünlüğü içerisinde farklı mensubiyetlerin barış ve kardeşlik içerisinde yaşadıkları ve bunu başarabildikleri önemli şehirlerden biridir. Burada karşılaşacağınız en fark edilir kültürümüz, Vanlıların misafirperverliği ve konuklarına duyduğu içten, samimi ev sahipliğidir. Van’da geçireceğiniz zamanda huzur ve keyif almanızı umuyorum. Sizleri tekrar şehrimizde konuk etmenin mutluluğu içerisinde olduğumu bilmenizi isterim. Bu buluşmaya katılmanız münasebetiyle siz değerli konuklarımıza, Van Gölü Havzası Turizm Derneği Başkanı Abdullah Tunçdemir ve Yönetim Kurulu Üyelerine, Turizm Sektörünün seçkin aktörlerine, sponsor olan, destek veren işletmelerimize şükranlarımı sunuyor, Bu duygularla sizleri şahsım ve Van Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu adına saygıyla selamlıyorum.”

“VAN’DA ALT YAPI TURİZM İÇİN ÇOK MÜSAİT”
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkan Danışmanı Arnika Turizm sahibi İbrahim Tanrıverdi de, Van’daki alt yapının durumuna değindi.
Van’da turizme dönük gerçekleştirilen alt yapının her tür organizasyona uygun olduğunu ifade eden Tanrıverdi, şunları söyledi:
“Ben Van’la ilgili geçmişle ilgili birkaç anımı anlatmak isterim. Yaklaşık 30 yıl önceydi, fotoğrafa gönül vermiştik, ilk turumuzu da Van’a yapmıştık. O zamanlar oteller falan sıkıntılıydı, Van Gölü kıyısında çadırlar kurmuştuk. Bizim için muhteşem zamanlardı. Van dendiği zaman aklıma Akdamar kıyısında iki gece çadır konaklama ve yöre halkının misafirperverliği gelir. O zamanlardan bu zamanlara çok şey değişti. Van çok hızlı gelişmeye başladı. Sonra geldik oteller çoğalmaya başlamıştı, Van’ın bende yeri çok farklı. Doğa, kültür, arkeoloji ile iç içe… Muhteşem dağlarımız var. Özellikle Nisan, Mayıs aylarında dağların etekleri yemyeşil, tepeleri karlı, muhteşem fotoğraflar, muhteşem bir coğrafyada seyahat etmiş oluyorsunuz. Yeni destinasyonlar da düşünüyoruz, Van'ı daha zenginleştirmek, turizmden aldığı payı daha da yükseltmek için neler yapabiliriz buna kafa yoruyoruz, buradaki arkadaşlarımızla da paylaşıyoruz. Son yaşanan talihsiz olaylardan sonra kısa sürede atlatacağımızı düşünüyoruz. Van ile İran’ı birleştirebiliriz, bunun üzerine de çalışalım. Van-Tebriz muhteşem bir destinasyon olur diye düşünüyorum. Çünkü hemen yanı başımızda kesintisiz bir medeniyet var, 4 bin yıldır süren. Medlerden, Perslerden, Selçuklulardan, Romalılardan, Bizanslılardan günümüze gelen tüm medeniyetlerin izleri var bu coğrafyada… Onun için sevgili meslektaşlarımla birlikte bu destinasyona kafa yoralım derim. Van’da şu anda bizim için ciddi bir altyapı var. Birkaç otelden şimdi 4-5 yıldızlı otellerimiz var. Altyapısı mükemmel bir durumda... Her türlü turizme cevap verecek konumda. Gerek rehberleriyle, gerek, acenteleriyle, gerek konaklama tesisleri, gerekse yöresel yemek yapan restoranlarıyla… Onun için elimizden geldiğince yöremize sahip çıkacağız, yeni destinasyonları hayata geçireceğiz. Beni dinlediğiniz için çok teşekkür ediyorum.”

“VAN’I GEZME FIRSATI BULDUK”
Programın sunuculuğunu yapan TÜRSAB Yönetim Kurulu üyesi Hüseyin Kurt da, bir konuşma yaptı.
Gün içinde Van’ın bazı bölgelerini gezdiklerini belirten Kurt, Van’a ilişkin gözlemlerini şöyle anlattı:
“Biz buraya İstanbul ve Antalya’dan birçok dostumuzla geldik. Vangölü Havzası Turizm  Derneği yöneticilerinden bize bu teklif geldiğinde biz hiç düşünmeden geldik. Bu proje bizim için neden önemliydi, biz de kendimizi aslında Vanlı görüyoruz, doğu ile batı arasındaki kültür köprülerinin hızlıca gelişmesi, aramızdaki işbirliğinin artması, bizler için de son derece önemli. Biz kongre ve toplantı sektörü olarak çalışan paydaşlar olarak çok fazla sektörel oturuyoruz. Aslına bakarsanız bölge bizim için çok yabancı bir bölge değil, son birkaç yıldır az kullanıyorsak da Van havzası bizim kullandığımız bir bölge. Organizasyonlarımızı yaptığımız bir bölge. Fakat ülke olarak birkaç senedir yaşadığımız talihsiz günlerden sonra böyle bir organizasyon bizler için de önemli, önemsediğimiz bir organizasyon. Bu bağlamda hiç düşünmeden içinde olduk. Bölge altyapı olarak turizm organizasyonlarına çok hazır. 7 sene içerisinde Van’da müthiş değişiklikler gördüm. 17 işletme belgeli otelin olması, 6 bin turizm yatak kapasitesinin olması, bizim burada yapacağımız etkinliklere çok daha iyi ev sahipliği yapacağının göstergesi. Aynı zamanda bugün Van’ı gezme fırsatı bulduk, müthiş bir tarih var, müthiş bir kültür var, doğa var, her şey var. Umarım bu organizasyonumuz yeni organizasyonlara vesile olur.”

“SEKTÖRÜ CANLI TUTMAK LAZIM”
Toplantının son konuşmasını yapan TÜRSAB Yönetim Kurulu üyesi Tansu Demir ise, turizmde izlenecek yolu anlattı.
Tek Pazar ile yetinmenin hatalı olduğuna vurgu yapan Demir, şunları söyledi:
“Burada çok muhteşem karşılandık. Geldik güzel bir Van kahvaltısı aldık. Akdamar adasını gezdik, Akdamar kilisesini gezdik, hatta kilise de değil bir bazilika… Bir kompleks, orada kalınıyormuş da… İnşallah daha fazla turist buraya getirmeyi başarırız. Çok önemli bir konu var; şimdi şehrimiz çok güzel, doğamız, kahvaltımız her şey çok güzel ama tek İran pazarına, tek pazara sıkışmanın riskini yaşıyoruz. Şimdi İran’da bir kriz oldu, 200’den 400’e çıkardı, bu turistin önünü kesti. Rasyonel yapmamız lazım yaptığımız ticareti. Turizm en kırılgan, krizlerden en çabuk etkilenen bir sektör. Şimdi nasıl daha aktif olabiliriz? Bir kere bir bölgeyi çok domine etmesi tehlikelidir. Çünkü o pazarda olası bir problem bizi vurur. Bizim en büyük özelliğimiz, turizm sektörü olarak, ticari olarak stoklanamayan ürün üzerine ticaret yaparız. Yani un satmayız, pirinç satmayız. O nedenle rasyonel düşünüp efektif tekliflerle sektörümüzü canlı tutmamız lazım. Üç yıllık bir kriz yaşadık turizmde, ilk başta önemsemediler, ne oldu, 250 bin gencimiz göçtü. Beyin göçü yaşadık. Dönecekler mi bilmiyoruz.”

ÇÖZÜM: SOAYAL MEDYA FENOMENLERİ
Van’ın daha iyi tanınması için sosyal medya fenomenlerine ihtiyaç olduğunu ve Van’a takipçileri en fazla olan sosyal medya fenomenlerinden getireceklerini belirten Demir, şunları aktardı:
“Ne yapabiliriz, bence sayıya oynamak hatalı. Şu kadar adam geldi, hâlbuki bırakın sayısı ne kadar para bıraktı… Yani gelen turistin kalitesi ne..? Van denizi, muhteşem bir denizimiz. Akdamar’da dalış turları var. Su altı fotoğrafları gördük mesela… Ziyaretler bu vurucu şeylere olur. Şimdi bize karşı yabancı ülkelerden bir soğukluk var. Hükümetleri halen bizi engeller durumda. Biz bunu nasıl aşacağız? Yeni bir proje geliştirdik. Yotubeerler ve İstagram fenomenlerinden takipçileri çok olanları getireceğiz buraya. Şimdi Kolombiya bir örnek bence, Kolombiya’nın çok kötü bir ünü vardı, uyuşturucu ile anıldı vs, sosyal medya fenomenlerini Kolombiya’ya getirdi, muhteşem fotoğraflar sosyal medyaya düşünce insanlar direk Kolombiya’ya gitmeye başladı. Biz buraya aynısını yapacağız. Sosyal medyada turizmi etkileyebilen fenomenleri getireceğiz. Van’ın güzelliklerini direkt yaygın halde sunabilmemiz lazım. Tabi burada size düşen bunun takibini yapmak, bu toplantıdan sonra herkes evine çekilip hayatını yaşamaya devam ederse bu olmaz. Biz buradan gittikten sonra siz bizi arayacaksınız, ‘hani fenomen sözünüz vardı, ne zaman getireceksiniz’ diye bir takip olmalı. Biraz da rahatsız olalım. Van’a direkt uçuş var, bu büyük bir avantajdır. Burada her an program yapılabilir. Çok şehirde bu avantaj yok. Burada basına da çok teşekkür ediyorum, büyük bir ilgi olduğunu görüyorum. Hepimiz demek ki bu işin ne kadar önemli olduğunun farkındayız. Akdamar ve özellikle Urartu Müzesi muhteşem olacak. Dünyada örneği yok Urartu’nun. Hepiniz buraya geldiğiniz için ayaklarınıza sağlık, bizi ağırladığınız için hürmetlerimi sunuyorum. Gerçekten bunları sık yapalım, siz de İstanbul’a gelin, biz de sizleri ağırlayalım.”
Yapılan konuşmaların ardından Van Gölü altında çekilen fotoğraflara ilişkin sinevizyon gösterimi gerçekleştirildi.
Tur operatörleri ertesi gün de Muradiye Şelalesi ve Van’ın diğer tarihi yerlerini dolaştı.    Haber: Adil HARMANCI